ЕФЕКТИВНІСТЬ КУРСОВОЇ ПЕРЕПІДГОТОВКИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ІЗ ТОВАРОЗНАВСТВА ТА ЕКСПЕРТИЗИ В МИТНІЙ СПРАВІ
Конференцiя ЕМС 2015 :: Тезисы по основным тематическим направлениям конференции :: Секция 6. Формирование профессиональных компетентностей при подготовке товароведов-экспертов.
Сторінка 1 з 1
ЕФЕКТИВНІСТЬ КУРСОВОЇ ПЕРЕПІДГОТОВКИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ІЗ ТОВАРОЗНАВСТВА ТА ЕКСПЕРТИЗИ В МИТНІЙ СПРАВІ
ЕФЕКТИВНІСТЬ КУРСОВОЇ ПЕРЕПІДГОТОВКИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ
ІЗ ТОВАРОЗНАВСТВА ТА ЕКСПЕРТИЗИ В МИТНІЙ СПРАВІ
М. М. Поліщук,
доцент, кандидат педагогічних наук
Г. П. Бенчук,
старший викладач, магістр
Рівненський інститут слов’янознавства
Київського славістичного університету, м. Рівне
Сучасні соціально-економічні процеси в Україні та світі спричинили необхідність підвищення професійної компетентності фахівців спеціальності «Товарознавство та експертиза в митній справі».
З огляду на те, що ефективним способом вирішення даної проблеми є проходження спеціалістами курсів підвищення кваліфікації, нами було створено стратегію спрямованого розвитку професійних навичок фахівців із даної галузі у процесі курсової перепідготовки.
У ході експерименту вирішувалися такі завдання:
- виявити наявний рівень професійної компетентності фахівців із товарознавства та експертизи в митній справі;
- розробити умови, які сприятимуть переходу професійної компетентності спеціалістів з даного фаху на вищий якісний рівень;
- експериментально перевірити ефективність створеної педагогічної технології.
Програма дослідження включала констатуючий та формуючий експерименти [1].
У констатуючому експерименті брало участь 112 фахівців (працівників митниць і митних відділів підприємств та організацій). Його результати дозволили зробити висновок, що, залежно від рівня професійної компетентності, фахівців із даної спеціальності можна поділити на три групи.
Першу групу (13%) складали фахівці з потенційним рівнем розвитку професійної компетентності. Вони не повністю усвідомлюють власні наміри і потреби в удосконаленні своїх знань, умінь і навичок щодо професійної діяльності. У них відсутні програми самовдосконалення, процес фахової діяльності носить спонтанний характер, інформаційне забезпечення є недостатнім, не використовуються ефективні технології митного контролю, професійна діяльність не завжди виявляється компетентною, а фахові рішення – правильними.
Другу групу (66%) складають фахівці, чия професійна компетентність знаходиться на рівні актуального розвитку. Вони усвідомлюють необхідність удосконалення своїх професійних знань, умінь і навичок, мають досвід товарознавчої експертизи товарів, митно-брокерської діяльності, у них сформована програма самовдосконалення. Фахівці, що входять до цієї групи, намагаються організувати власний інформаційний фонд, здобути необхідні професійні знання. Але їм не завжди вистачає систематизованих знань і умінь в області аналізу різноманітних інформаційних потоків та у використанні новітніх дослідницьких технологій.
Третю групу (21%) складають фахівці, професійна компетентність яких знаходиться на рівні оптимального розвитку. Категорія таких працівників відрізняється високою мотивацією власної професійної діяльності. Вони мають успішний досвід вирішення професійних ситуацій. Дані фахівці систематично удосконалюють процеси професійної діяльності, мають високий рівень володіння основами системного бачення проблем, використовують у роботі новітні технології.
З метою розвитку професійної компетентності фахівців з товарознавства та експертизи в митній справі, нами було розроблено навчально-тематичні плани і програми, особливу увагу в яких приділено компонентам змісту, які націлені на підготовку фахівця-дослідника, готового до впровадження інноваційних процесів у професійну діяльність.
Вивчення ефективності реалізації запропонованої методики здійснювалося шляхом:
- порівняння початкового рівня розвитку професійної компетентності слухачів експериментальної групи з результатами діагностичного обстеження після завершення програми формуючого експерименту;
- порівняння змін у структурі професійної компетентності фахівців експериментальної і контрольної групи, до числа якої увійшли фахівці, що брали участь у констатуючому етапі експерименту, але не навчалися на курсах за експериментальною програмою [2].
Експертне оцінювання якості професійної діяльності фахівців із товарознавства і експертизи в митній справі за результатами розв¢язання фахових задач до і після проходження курсової підготовки засвідчило наявність позитивних змін у їх професійній компетентності (табл. 1).
Таблиця 1
Зведена таблиця узагальнених даних якості професійної діяльності фахівців із товарознавства та експертизи в митній справі перед початком та у кінці формуючого експерименту
№ з/п | Інтегральні професійні уміння | Ступінь володіння | Приріст ступеня володіння | |
Констатуючий експеримент І порядку | Констатуючий експеримент ІІ порядку | |||
1 | Уміння формувати інформаційну базу для оптимального вирішення професійних проблем та раціонально використовувати із цією метою усі доступні інформаційні джерела | 0,56 | 0,72 | +0,16 |
2 | Уміння проводити комплексну товарознавчу експертизу, експертизу пакувальних матеріалів і тари | 0,52 | 0,70 | +0,18 |
3 | Уміння здійснювати та аналізувати митне оформлення товарів, що перетинають кордон України | 0,73 | 0,81 | +0,08 |
4 | Уміння здійснювати контроль та забезпечувати правильність зберігання товарів на митних складах | 0,67 | 0,79 | +0,12 |
5 | Уміння забезпечувати ефективність технологій митного контролю | 0,61 | 0,77 | +0,16 |
6 | Правильність прийнятого фахового рішення | 0,83 | 0,89 | +0,06 |
7 | Ступінь вирішення професійної здачі /середній бал/ | 0,65 | 0,78 | +0,13 |
Узагальнюючи результати впливу курсів підвищення кваліфікації на розвиток професійної компетентності фахівців із товарознавства та експертизи в митній справі, необхідно відмітити, що відбувся перехід професійної компетентності значної частини спеціалістів із даного фаху на вищий якісний рівень. Порівняльний аналіз двох етапів діагностики переконливо свідчить про необхідність і принципову можливість цілеспрямованого розвитку професійної компетентності фахівців із товарознавства та експертизи в митній справі.
Перелік посилань
1. Архангельский С.И. Вопросы измерения, анализа и оценки результатов в практике педагогических исследований / С.И. Архангельский, В.И. Михеев, Ю.М. Перельцвайг. – М.: Знание, 1975. – 43 с.
2. Матеріали науково-методичної конференції «Актуальні проблеми підготовки фахівців для митної служби на сучасному етапі». – 22-23 травня 1998. – Дніпропетровськ, 1998. – ч.1. – 103 с., ч.2. – 102 с.
Схожі теми
» ІНТЕРАКТИВНІ ОСВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ У МИТНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ТОВАРОЗНАЦІВ-ЕКСПЕРТІВ
» ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ СТУДЕНТІВ-ТОВАРОЗНАВЦІВ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТА КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ-ТОВАРОЗНАВЦІВ
» МАРКУВАННЯ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ В УКРАЇНІ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
» ЩОДО ПРОБЛЕМ ЕКСПЕРТИЗИ ПИВА
» ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ СТУДЕНТІВ-ТОВАРОЗНАВЦІВ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТА КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ-ТОВАРОЗНАВЦІВ
» МАРКУВАННЯ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ В УКРАЇНІ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
» ЩОДО ПРОБЛЕМ ЕКСПЕРТИЗИ ПИВА
Конференцiя ЕМС 2015 :: Тезисы по основным тематическим направлениям конференции :: Секция 6. Формирование профессиональных компетентностей при подготовке товароведов-экспертов.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі