Конференцiя ЕМС 2015
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

НЕБЕЗПЕКА ВІД СПОЖИВАННЯ ФАЛЬСИФІКОВАНИХ БЕЗАЛКОГОЛЬНИХ ВИРОБІВ

Перейти донизу

НЕБЕЗПЕКА ВІД СПОЖИВАННЯ ФАЛЬСИФІКОВАНИХ БЕЗАЛКОГОЛЬНИХ ВИРОБІВ Empty НЕБЕЗПЕКА ВІД СПОЖИВАННЯ ФАЛЬСИФІКОВАНИХ БЕЗАЛКОГОЛЬНИХ ВИРОБІВ

Повідомлення автор Дмитрий Ср Бер 11, 2015 9:53 am

НЕБЕЗПЕКА ВІД СПОЖИВАННЯ ФАЛЬСИФІКОВАНИХ БЕЗАЛКОГОЛЬНИХ ВИРОБІВ
 
А. О. Буханченко,
студент, спеціаліст
Львівський інститут економіки і туризму, м. Львів
Х. І. Ковальчук,
асистент, к.т.н.
Львівський інститут економіки і туризму, м. Львів
 
Безалкогольні напої є одним з широко розповсюджених і популярних видів харчових продуктів. Ця група об'єднує різноманітні по сировині, складу, властивостях і технології отримання напої, які угамовують спрагу і надають освіжаючу дію. Асортимент безалкогольної продукції як на світовому ринку, так і в Україні постійно розширюється в основному за рахунок використання нових, нетрадиційних видів сировини, а також різних харчових добавок, що додають напоям бажаного смаку, кольору, зовнішнього вигляду та підвищують їхню стійкість.
При споживанні харчових продуктів виявляється їх корисність, чи споживна цінність, яка зумовлена їх хімічним складом і комплексом властивостей. Біологічна, фізіологічна, лікувально-профілактична, органолептична, енергетична цінності і безпека характеризується вмістом в продукті поживних речовин, їх співвідношенням, засвоюваністю, а також відсутністю шкідливих речовин, хвороботворних мікробів, сторонніх домішок.
Фальсифікація продовольчих товарів найчастіше виробляється шляхом надання їм окремих найбільш типових ознак, наприклад зовнішнього вигляду, кольору, консистенції при загальному погіршенні або повній втраті окремих найбільш значущих властивостей харчової цінності (наявність повноцінних білків, жирів, вуглеводів, вітамінів тощо), в тому числі й безпеки. Вона, в широкому розумінні, може розглядатися як дії, спрямовані на погіршення тих чи інших споживчих властивостей товару або зменшення його кількості при збереженні найхарактерніших показників, але не є суттєвими для споживача. У разі фальсифікації, як правило, фальсифікують одну чи декілька характеристик харчових продуктів [1].
Асортиментна фальсифікація безалкогольних напоїв проводиться шляхом додавання до харчового продукту замінника з нижчою якістю, який імітує натуральний продукт та заміна натурального продукту імітатором.
Якісна фальсифікація безалкогольних напоїв відбувається за рахунок введення добавок, які не передбачені рецептурою; розбавлення водою; заміни одного типу напою іншим і дуже широко застосовується як у процесі їх виробництва, так і в процесі реалізації. Вона є найбільш небезпечна та пов'язана з заміною цукру на цукрозамінники без відповідного напису на етикетці. Хворий на цукровий діабет, знаючи, що в напої повинні бути цукри, перед його вживанням вколює собі додаткову дозу інсуліну. У той же час в напоях цукри відсутні, і хворий відповідно передозовує інсулін, що призводить до гіпоглікемії його організму.
Напої на цукрозамінниках призначені тільки для хворих на цукровий діабет 1 типу, а їх рекламують для вживання всього населення, що призводить до порушення вуглеводного обміну і формування багатьох захворювань у споживачів.
Введення штучного барвника (наприклад, у "Фанту") можна виявити методом, що заснований на зміні рН-середовища шляхом додавання будь-якого лужного розчину (аміаку, соди і навіть мильного розчину) в обсязі, що перевищує обсяг напою. При зміні рН-середовища натуральні барвники червоного, синього, фіолетового кольорів (антоціани) змінюють забарвлення: червоний - на брудно-синій, синій і фіолетовий - на червоний і бурий відповідно. Напої жовтого, помаранчевого і зеленого кольорів після додавання лужного розчину необхідно прокип'ятити.
Натуральні барвники (каротин, каротиноїди, хлорофіл) руйнуються, і колір напою змінюється: жовтий і оранжевий – знебарвлюються; зелений стає буро- або темно-зелений. У той же час фарбування синтетичних барвників у лужному середовищі не змінюється [2].
Замість збродженого морсу використовують соки, компоти, розбавлені водою, які легко відрізнити за смаком – відсутній смак збродженого напою.
Напої, що мають у назві слово "кола" ("Кока-Кола", "Пепсі-Кола", "Кола" та ін), що виробляються в Україні, практично не містять екстракту "коли" і містять тільки ароматизатори, барвники та палені цукри.
Вченими запропоновано визначати вміст бензойної кислоти у безалкогольних напоях методом тонкошарової хроматографії. Цю кислоту виявляють в УФ-випромінюванні у вигляді темних зон на яскраво флуоресціюючому фоні. Зникнення на хроматографі зони бензойної кислоти в обробленій перекисом водню пробі та проявлення зони пара – гідроксибензойної кислоти підтверджує наявність консерванту в досліджуваній пробі [3].
Вміст сорбінової кислоти визначають за допомогою методу тонкошарової хроматографії. Її виявляють у вигляді зон на яскраво флуоресціюючому фоні хроматографічних пластинок та порівнюють забарвлення зон стандартних розчинів і екстрактів з відповідними коефіцієнтами.
Кількісна фальсифікація безалкогольних напоїв (недолив, обмір) – це обман споживача за рахунок значних відхилень параметрів товару (маси, об'єму тощо), що перевищують гранично допустимі норми відхилень, що наведені в нормативних документах [4]. Наприклад, вага нетто упаковки або її обсяг занижені. Виявити таку фальсифікацію досить просто, вимірявши попередньо масу або обсяг повіреними вимірювальними заходами ваги та об'єму.
Ще одним досить поширеним видом фальсифікації безалкогольних напоїв – це інформаційна – обман споживача за допомогою неточної або спотвореної інформації про товар. Цей вид фальсифікації здійснюється шляхом спотворення інформації в товарно-супровідних документах, маркуванні та рекламі. Наприклад, соковмісні напої після їх пастеризації і введення консервантів не можуть розглядатися як продукт, що містить натуральні вітаміни, а тільки як продукт, що згубно впливає на організм людини [5].
При фальсифікації інформації про безалкогольні напої досить часто спотворюються або вказуються неточно наступні дані: 
- найменування товару;
- фірма-виробник товару;
- кількість товару;
- вводяться харчові добавки.
До інформаційної фальсифікації відноситься також підробка сертифікату якості, митних документів, штрихового коду, дати вироблення продукту і ін. Виявляється така фальсифікація проведенням спеціальної експертизи, яка дозволяє виявити:
- яким способом виготовлені друковані документи;
- чи є підчистки, виправлення в документі;
- чи є штриховий код на товарі підробленим і чи відповідає міститься в ньому, заявленому товару і його виробника, і ін.
Перелік посилань

1.Базарова В. М. Исследования продовольственных товаров / В. М. Базарова, Л. А. Боровикова, А. Л. Дорофеев. – М.: Экономика, 1986. – 295 с.
2.Смоляр В. І. Харчова експертиза: Підручник / В. І. Смоляр. – К.: Здоровя, 2005. – 448 с.
3.Дубініна А. А. Методи визначення фальсифікації товарів. Лабораторний практикум: навч. посібн. / А. А. Дубініна, Т. М. Летуча, С. О. Дубініна та ін. – К.: «Видавничий дім «Професіонал». – 2009. – 336 с.
Напої безалкогольні. Загальні технічні умови: ДСТУ 4069-2002. [Чинний від 2002-01-10]. – К.: Держспоживстандарт України, 2002. – 20 с. – (Національний стандарт України).      
5.Титаренко Л.Д.. Ідентифікація та фальсифікація продовольчих товарів: Навчальний посібник. – К, 2006. – 192с
 
 
 

Дмитрий
Дмитрий
Admin

Кількість повідомлень : 95
Дата реєстрації : 10.03.2015
Вік : 32
Звідки : Полтава

https://konfemc.ukraine7.com

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі