ОСОБЛИВОСТІ ЗАХИСТУ БЕЗАЛКОГОЛЬНИХ ГАЗОВАНИХ НАПОЇВ ВІД ПІДРОБЛЕННЯ
Конференцiя ЕМС 2015 :: Тезисы по основным тематическим направлениям конференции :: Секция 3. Проблемы идентификации и фальсификации товаров.
Сторінка 1 з 1
ОСОБЛИВОСТІ ЗАХИСТУ БЕЗАЛКОГОЛЬНИХ ГАЗОВАНИХ НАПОЇВ ВІД ПІДРОБЛЕННЯ
ОСОБЛИВОСТІ ЗАХИСТУ БЕЗАЛКОГОЛЬНИХ ГАЗОВАНИХ НАПОЇВ ВІД ПІДРОБЛЕННЯ
П. А. Венгринович,
студент, спеціаліст
Х. І. Ковальчук,
асистент, к.т.н.
Львівський інститут економіки і туризму, м. Львів
Асортимент безалкогольної продукції як на світовому ринку, так і в Україні постійно розширюється в основному за рахунок використання нових, нетрадиційних видів сировини, а також різних харчових добавок, що додають напоям бажаного смаку, кольору та підвищують їхню стійкість. За останні роки асортимент і виробництво безалкогольних напоїв в Україні значно зросли.
Найбільш часто займаються підробкою відомих торгових марок безалкогольних газованих напоїв. Для споживача упаковка і етикетка виступають, як природній ідентифікатор достовірного товару. Знайомий зовнішній вигляд, конструкція упаковки, матеріали, фірмові кольори продукту забезпечують позитивну реакцію споживача і довіру до запропонованого товару. З метою попередження випуску фальсифікованої продукції актуальним питанням є захист від підробки упаковки і етикетки, оскільки споживач вважає саме їх основною ознакою достовірності. В той же час виготовлення фальшивих етикеток і упаковки вважається найбільш доступним і простим способом підробки товару [1].
Відомі наступні способи фальсифікації етикетної продукції: кольорове ксерокопіювання і “цифрова фальсифікація”. Поліграфічна підробка – максимально наближена до технологічних умов випуску оригіналу з використанням відповідних методів друку, матеріалів тощо.
Розрізняють документарний і товарний захист етикетки. Документарна етикетка (ярлик) – це засіб ідентифікації товару, точного встановлення його законності при реалізації, сертифікації і дозволених ознак використання. Держава монополізує випуск окремих видів документарної етикетки і вводить кримінальну відповідальність за несанкціоноване тиражування (наприклад, акцизна марка). Вона має декілька ступенів захисту від фальсифікації.
Товарна етикетка є засобом індивідуалізації товару, що поєднує в собі рекламно-представницьку та інформативну функції. Відомий також синтез – товарно-документарна етикетка. Якщо для документарної етикетки необхідний захист від її фальсифікації, а також контроль за її обігом, то за захист від фальсифікації товарної етикетки повністю відповідає виробник.
Надійний захист забезпечується сукупністю відповідних технологій виготовлення етикеток: тиснення фольгою, дзеркальною фольгою і голографічною плівкою, друк на голографічній фользі [2].
У Німеччині для етикеток, які наклеюються на бочки з напоями, використовують захисний лак. Етикетки, що наклеюють на горловини пляшок їх тильну сторону виготовляють із різних сортів паперу. При транспортуванні напоїв на великі відстані пляшки з етикетками покривають тонким шаром лаку.
Деякі підприємства України пропонують складні види голограм, які створюють ефекти – рух зображення, зміну кольору – від скритих текстів і міток до навмисних помилок, які розрізняються з допомогою звичайної оптики або спеціальних приладів. Розрізняють шість ступенів голографічного захисту, що застосовуються у різних поєднаннях.
Голограми можна наносити різними способами. Наприклад, розміщують їх під термоусадковий ковпачок у вигляді смужки липкої аплікації на пляшках безалкогольних газованих напоїв.
В основному наносять голограму так, що при відкритті упаковки вона обов’язково руйнується, її неможливо зняти і перенести на іншу упаковку. Часом голограму застосовують як пломбу. Наносять голограму гарячим тисненням, або приклеюванням з використанням відповідного обладнання (етикет-пістолет, аплікатор). Для зчитування прихованого зображення на голограмах використовуються спеціальні прилади.
Компанія “Укртермозахист” розробила технологію термоіндикаторного зображення. Для цього на упаковку товару, етикетку, кольєретку, марку якості, пломбу наноситься зображення, виконане спеціальним термоіндикаторним складом. При нагріванні до 38-40 ºС зображення зникає, а з наступним охолодженням з’являється знову. Складність підробки забезпечується відповідним хімічним складом фарби, унікальністю технології її виготовлення і поліграфічного нанесення. Виробник гарантує не меншу ступінь захисту термоіндикаторного зображення, ніж використання сучасних оптико-кодованих голограм. Склад барвника характеризується високими технологічними характеристиками, оскільки цикл “нагрівання-охолодження” може повторятися багаторазово без втрат термоіндикаторного ефекту. Крім того, таке зображення стійке до опромінювання хвилями різної довжини і наявність ефекту не втрачається протягом заданого періоду [3].
Термоіндикаторне зображення є дійовим захистом документів, етикеток або самих товарів від підробки і характеризується простотою ідентифікації (не вимагає додаткових приладів) та однозначністю ефекту (зникнення термоіндикаторного зображення при нагріванні і його відновлення при охолоджені). Розроблено кілька варіантів захисного маркування продукції: нанесення термоіндикаторного зображення на етикетки, на самоклейні пломби або марки якості (зображення торгової марки, логотипу виробника площею 1-3 см2). Пломби бувають у вигляді окремих марок і стрічок з висіченими марками для ручного наклеювання або з використанням аплікатора.
Вдосконалена технологія нанесення термоіндикаторного зображення на полівінілхлоридну плівку, призначену для виготовлення термоусадкових ковпачків для пляшок. Це дозволяє виробникам мінеральних вод забезпечити високу ступінь захисту своїх товарів від підробки.
Захисна нумерація автоматично переводить товарну етикетку у документ суворої звітності. Ця нумерація повинна мати, крім реєстраційної функції, також і додаткову захисну, яка забезпечується хімічними добавками у барвник. Нумерація етикетки виконується ультрафіолетовими та інфрачервоними барвниками. Для прозорої упаковки використовують проникаючу нумерацію етикеток. Колір номера з лицьової сторони етикетки відрізняється від нього на звороті етикетки.
Конгревний рельєфний друк поєднує в собі естетичний і захисний аспект. Характерний рельєф, який супроводжує поліграфічне зображення легко виділити сенсорно, що особливо цінно для людей із слабким зором і контролю продукту у поганих ергономічних умовах.
Хімічний захист етикетки базується на застосуванні різних хімічних добавок, які вводяться у друкарську фарбу. Таким шляхом отримують ультрафіолетові, інфрачервоні, магнітні, термочутливі, світлочутливі і рельєфні барвники [4].
Захист контактної сторони етикетки базується на спеціальній клейовій обробці зворотної сторони етикетки в процесі наклеювання на прозору або напівпрозору упаковку. Лінії приклеювання візуально контролюються просвічуванням і можуть стати індентифікатором достовірності. Цей спосіб захисту відноситься не до етикетки, а до особливостей її обробки. Важливо також використовувати фігурну контурну аплікаторну наклейку, яка забезпечує клейовий рисунок складної геометричної форми, що візуально контролюється по контактній стороні етикетки. Альтернативою є застосування етикетки на самоклеючому папері, де вона формується у вигляді певної конфігурації клейкового покриття. Цей захист вимагає значних затрат і тому мало використовується.
Захист змінної інформації – це група захистів не лише підробки етикетки, як ідентифікатора продукції, але й внесення в неї несанкціонованих змін – підробка змінних даних продажу випуску і терміну придатності.
Перелік посилань1. Сирохман І. В. Товарознавство смакових товарів: підруч./ Сирохман І. В., Раситюк Т. М. – Львів: Видавництво Львівської комерційної академії, 2003.− 426 с.
2. Чепурной И. П. Товароведение и експертиза вкусовых товаров: підруч./ – Москва, 2002. – 402 с.
3. Титаренко Л. Д . Ідентифікація та фальсифікація продовольчих товарів: Навч. посіб. / Л. Д. Титаренко. – К.: ЦУЛ, 2006. – 192 с.
4. Смоляр В. І. Харчова експертиза: Підручник / В. І. Смоляр. – К.: Здоров’я, 2005. – 448 с.
EMS- Кількість повідомлень : 41
Дата реєстрації : 10.03.2015
Схожі теми
» ОСОБЛИВОСТІ ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ПИВА
» ОСОБЛИВОСТІ ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ВИНОГРАДНИХ ВИН
» НЕБЕЗПЕКА ВІД СПОЖИВАННЯ ФАЛЬСИФІКОВАНИХ БЕЗАЛКОГОЛЬНИХ ВИРОБІВ
» СУЧАСНІ СПОСОБИ ЗАХИСТУ ТВЕРДИХ СИРІВ ВІД МІКРОБІОЛОГІЧНОГО ПСУВАННЯ
» ФАЛЬСИФІКАЦІЯ КАВИ ТА КАВОВИХ НАПОЇВ І СПОСОБИ ЇЇ ВИЯВЛЕННЯ
» ОСОБЛИВОСТІ ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ВИНОГРАДНИХ ВИН
» НЕБЕЗПЕКА ВІД СПОЖИВАННЯ ФАЛЬСИФІКОВАНИХ БЕЗАЛКОГОЛЬНИХ ВИРОБІВ
» СУЧАСНІ СПОСОБИ ЗАХИСТУ ТВЕРДИХ СИРІВ ВІД МІКРОБІОЛОГІЧНОГО ПСУВАННЯ
» ФАЛЬСИФІКАЦІЯ КАВИ ТА КАВОВИХ НАПОЇВ І СПОСОБИ ЇЇ ВИЯВЛЕННЯ
Конференцiя ЕМС 2015 :: Тезисы по основным тематическим направлениям конференции :: Секция 3. Проблемы идентификации и фальсификации товаров.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі