ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ТОВАРОЗНАВЦІВ-ЕКСПЕРТІВ НА ЗАНЯТТЯХ З ФІЗИКИ
Конференцiя ЕМС 2015 :: Тезисы по основным тематическим направлениям конференции :: Секция 6. Формирование профессиональных компетентностей при подготовке товароведов-экспертов.
Сторінка 1 з 1
ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ТОВАРОЗНАВЦІВ-ЕКСПЕРТІВ НА ЗАНЯТТЯХ З ФІЗИКИ
Формування професійних компетентностей
У товарознавців-експертів на заняттях з фізики
Л. І. Вовк,
доцент кафедри вищої математики та фізики, к.п.н., доцент
О. П. Кошова,
доцент кафедри вищої математики та фізики, к.п.н., доцент
Л. М. Мироненко,
асистент кафедри вищої математики та фізики
Вищий навчальний заклад Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», м. Полтава (Україна)
Головним завданням підготовки майбутнього товарознавця-експерта у ВНЗ є перетворення студента у висококваліфікованого фахівця-професіонала. Адже, враховуючи сучасний стан ринку праці, який перенасичений спеціалістами-товарознавцями-експертами, все більшим попитом користуються фахівці, які спроможні на обґрунтоване формування торгового асортименту та ефективне управління якістю товарів в умовах ринкової економіки. При цьому слід зазначити, що останнє неможливе без наявності у студентів відповідного комплексу знань, що необхідні для успішної професійної діяльності, пов’язаної з задоволенням потреб споживачів. Серед них знання про:
- функції товарів у побуті;
- якість товарів в процесі їх виробництва;
- методи випробування та контролю якості товарів.
Одним із основних шляхів підвищення якості підготовки майбутніх товарознавців у ВНЗ є формування професійних компетентностей в процесі навчанні фізики. Адже, саме при вивченні фізики студенти-товарознавці вперше знайомляться з властивостями товарів. Для підвищення ефективності формування професійних компетентностей, ми провели аналіз взаємозв’язку фізики з основними загально-технічними і професійно-орієнтованими дисциплінами. Це дозволило визначити, які фізичні знання, вміння і навички будуть використовуватися у подальшій професійній підготовці студентів. Крім того, це дало можливість більш ефективно використовувати на заняттях з фізики приклади, задачі, завдання прикладного змісту, які пов’язані з майбутньою професійною діяльністю студентів.
Майбутні товарознавці-експерти уже з перших занять з дисципліни «Фізика» повинні чітко уявляти зв’язок природних явищ, що вивчаються, з майбутньою професійною діяльністю, усвідомити необхідність їх вивчення. Це можливо при умові, що викладач на занятті акцентуватиме увагу студентів на застосуванні розглядуваного фізичного явища чи закону в майбутній професійній діяльності. При цьому, на будь-якому занятті з фізики, на нашу думку, необхідно користуватися шаблоном: «Практичне застосування в майбутній професії → фізичні закони і явища → елементарні фізичні поняття». Тобто кожне заняття з фізики має бути побудоване з урахуванням системного підходу.
Таким чином метою нашого дослідження було з'ясування шляхів формування професійної компетентності товарознавця-експерта на заняттях з фізики. Перш за все ми розглянули базові компетентності, які відображають специфіку товарознавців-експертів. Відомо, що у експертизі товарів фахівці користуються нормативними документами. Тому ми поставили перед собою завдання розглянути нормативні документи та відповідну літературу з метою відшукання в них фізичних властивостей, які характеризують якість товарів, щоб в процесі навчання використовувати цей матеріал і наголошувати на те, які саме фізичні величини, явища, закони тощо характеризують якість товарів. Першою групою товарів, які ми розглянули, стали продукти харчування. В цій об'ємній роботі нам допомагали і студенти. Їхньою задачею було з'ясування у будь-якому джерелі інформації фізичних властивостей, які характеризують якість певного продукту. Студент повинен був підібрати матеріал для одного продукту з основних продуктів харчування, підготовити доповідь, зробити презентацію та виступити з нею на занятті. Студенти виявили зацікавленість у цьому виду навчальної діяльності, зробили яскраві як за змістом, так і за оформленням доповіді. Продемонстрували свої ораторські здібності та вміння доводити свою правоту. Слухачі задавали питання по суті. Таким чином така робота студентів вже сприяла формуванню в них компетентностей фахівця: здатності здобувати і розвивати знання, творчо підходити до розв'язання проблеми, комунікативної підготовленості, активності та відповідальності.
В результаті такої роботи було з'ясовано, що до фізичних властивостей, які відіграють важливу роль у визначенні якості продуктів харчування, належать густина, структурно-механічні, оптичні, теплофізичні, сорбційні властивості. Відповідно найденому матеріалу були вдосконалені лекції з тем:
- «Динаміка поступального руху»: густина як характеристика якості (наприклад молока).
- «Механіка рідин і газів»: вологість; в’язкість меду, рослинних олій, сиропів. В’язкість іноді характеризує ступінь їх готовності у процесі виробництва: пюре, пасти, згущене молоко.
- «Явища перенесення»: Знання й аналіз теплофізичних характеристик (теплоємності, коефіцієнта теплопровідності та температуропровідності) дозволяє вибрати методи й оптимальні режими процесів теплової обробки, правильного зберігання цих продуктів. Питома теплоємність характеризує здатність продуктів сприймати (віддавати) теплоту. Продукти з високим вмістом води відзначаються високою теплоємністю; жир, навпаки, знижує теплоємність. Найбільшу теплоємність мають молоко, огірки, морква; найменшу – борошно, пшоно, сушена картопля, олія. Теплопровідність залежить від температури і масової частки вологи у продукті. Теплопровідність продуктів з високим вмістом вологи (м’ясо, риба, плоди, овочі) близька до теплопровідності чистої води. Найбільша теплопровідність у молока, пива, моркви, яблук; значно меншу теплопровідність мають жири, борошно, крупи.
Низька теплопровідність допомагає зберіганню зниженої температури в охолоджених і заморожених продуктах.
- «Геометрична оптика». За здатністю харчових продуктів змінювати напрямок поширення світлового потоку, що характеризується коефіцієнтом заломлення, можна визначати якість деяких продуктів (олії, томат-продуктів, варення тощо).
- «Поляризація світла». Кут повороту площини поляризації оптично активної речовини визначається за допомогою поляриметра. На основі цього кута можна розрахувати концентрацію речовини, наприклад розчину цукру.
Нами був вдосконалений зміст практичних занять з фізики щляхом розробки прикладних задач, до яких застосували наступні вимоги: зміст задач має відображати можливість застосування знань з фізики у різних видах професійної діяльності товарознавця-експерта; процеси і явища, описані в задачах, повинні бути актуалізовані у свідомості студентів; розв’язування задач має спрямовуватись на розвиток творчих здібностей; умови задач потрібно формулювати таким чином, щоб під час їх розв’язування студенти залучались до пошуку нових знань, фактів і методів [1].
Не менш важливим є і те, що розв’язування професійно зорієнтованих задач із фізики формує уміння закріплювати й узагальнювати засвоєні знання, мотивує їх до подальшого здобування, що, знову ж таки, сприяє зростанню компетентності. Наведемо приклад подібної задачі: розчин глюкози з концентрацією 0,28 г/см3, налитий в скляну трубку, обертає площину поляризації монохроматичного світла на кут 32. Визначити концентрацію розчину в іншій трубці такої ж довжини, якщо він обертає площину поляризації на кут 24.
У формуванні професійних компетентностей на практичних заняттях з фізики достатньо важливу роль відіграє використання мультимедійних засобів навчання, які виправдали себе з точки зору ефективності і наочності застосування у вищому навчальному закладі. Головна функція таких занять полягає у систематизації і аналізі навчального матеріалу і формуванні у студентів знань, умінь і навичок застосування фізичних методів на практиці та більш глибокому їх засвоєнню та поглибленню.
Безперечною є і ефективність використання інформаційних технологій для здійснення поточного і проміжного контролю знань студентів, оскільки вони значно спрощують та допомагають викладачеві оперативно проводити ці форми контролю.
До переваг застосування мультимедійних технологій також слід віднести наступні:
- викладач працює індивідуально з будь-яким студентом, не порушуючи навчального процесу всієї групи;
- робота студентів здійснюється самостійно й індивідуально;
- кожен студент має можливість отримати оцінку своєї роботи і при необхідності покращити свої результати;
- викладач, за потреби, має змогу працювати з усією групою, виводячи на екрані колективного користування дані для обговорення чи детального пояснення тощо.
Лабораторні заняття з фізики важливі для майбутньої практичної діяльності товарознавця-експерта, оскільки при проведенні експертизи експерт повинен орієнтуватись в методах дослідження, що можуть бути використані для експертизи, знати їх можливості [2]. В процесі виконання лабораторних робіт студенти навчаються свідомому, уважному виконанню дослідів для зменшення похибок результатів вимірювань. Вони повинні знати які бувають види вимірювань і розуміти як виникають похибки вимірювань. В кожній лабораторній роботі необхідно знайти абсолютні та відносні похибки для визначення інтервалу, в якому знаходиться істинне значення вимірюваної величини. Таким чином у студентів відпрацьовується вміння обробляти результати досліджень, що сприяє формуванню науково-дослідної функції майбутнього фахівця.
Зважаючи на практичний досвід проведення професійно орієнтованих занять, ми можемо стверджувати, що на таких заняттях у студентів формуються наступні професійні якості: творчий підхід до розв’язання проблем, комунікативна активність і відповідальність, ініціатива, здатність до аналітичного мислення, вміння приймати нестандартні рішення при розв’язуванні проблем, що дає можливість підвищити рівень професійної компетентності майбутніх товарознавців-експертів.
Підсумовуючи вище сказане можна зробити висновок, що реалізація компетентнісного підходу під час навчання фізики студентів товарознавчих спеціальностей буде більш ефективною за умови того, що навчальний матеріал з фізики повинен містити достатню кількість прикладів, прикладних завдань і задач, наближених за змістом до майбутньої професійної діяльності.
Перелік посилань
1. Кузьменко Г. Формування професійної компетентності студентів на заняттях із фізики / Григорій Кузьменко // Педагогічні науки, 2014. – № 60. – С. 84-89 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2678/1/Kuzmenko.pdf. – Назва з екрана. – Дата звернення : 17.02.2015.
2. Данилкович А. Г. Експертиза шкіри та хутра : навч. посіб. : вид. 2, випр. і доп. / А. Г. Данилкович, Н. В. Омельченко. – К.: Фенікс, 2014. – 328 с.
Скачать Схожі теми
» ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ТОВАРОЗНАВЦІВ ПОЛТАВСЬКОГО КООПЕРАТИВНОГО ТЕХНІКУМУ
» ВПЛИВ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ВНЗ НА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ
» ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ТОВАРОЗНАВЦІВ-ЕКСПЕРТІВ
» ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ СТУДЕНТІВ-ТОВАРОЗНАВЦІВ
» ВИВЧЕННЯ ЕКСПОЗИЦІЇ ПОЛТАВСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ (ГАЛЕРЕЇ МИСТЕЦТВ) ІМЕНІ МИКОЛИ ЯРОШЕНКО, ЯК НЕВД’ЄМНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ ТОВАРОЗНАВЦІВ-ЕКСПЕРТІВ
» ВПЛИВ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ВНЗ НА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ
» ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ТОВАРОЗНАВЦІВ-ЕКСПЕРТІВ
» ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ СТУДЕНТІВ-ТОВАРОЗНАВЦІВ
» ВИВЧЕННЯ ЕКСПОЗИЦІЇ ПОЛТАВСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ (ГАЛЕРЕЇ МИСТЕЦТВ) ІМЕНІ МИКОЛИ ЯРОШЕНКО, ЯК НЕВД’ЄМНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ ТОВАРОЗНАВЦІВ-ЕКСПЕРТІВ
Конференцiя ЕМС 2015 :: Тезисы по основным тематическим направлениям конференции :: Секция 6. Формирование профессиональных компетентностей при подготовке товароведов-экспертов.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі