ОЦІНКА ЯКОСТІ АВТОМОБІЛЬНИХ ШИН
Конференцiя ЕМС 2015 :: Тезисы по основным тематическим направлениям конференции :: Секция 5. Экспертные исследования непродовольственных товаров как средство защиты прав потребителей.
Сторінка 1 з 1
ОЦІНКА ЯКОСТІ АВТОМОБІЛЬНИХ ШИН
ОЦІНКА ЯКОСТІ АВТОМОБІЛЬНИХ ШИН
В. В. Осієвська
доцент., к.т.н., доцент
Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ
Для сучасних легкових автомобілів шина є важливою деталлю конструкції ходової частини і повинна мати ряд необхідних якостей. Вона повинна пружинити, амортизувати, забезпечувати витримування прямого напряму, володіти хорошими властивостями протектора і високим очікуваним пробігом. Сьогодні гостро постає проблема контролю за технічним станом та якістю шин, які встановлені на сучасній автомобільній техніці. Адже вони експлуатуються в екстремальних умовах (на високих швидкостях руху, в умовах бездоріжжя, з підвищеними постійно діючими радіальними навантаженнями), які можуть стати причиною утворення та розвитку внутрішніх прихованих дефектів, що призведе до передчасного непередбаченого припинення експлуатації шини.
Питання щодо покращення якості автомобільних шин висвітлені в роботах вітчизняних вчених та практиків. Зокрема Бойка О. Д., Біліченка В. В. Добровольського О. Л. та ін. [1-5].
Загальноприйняті визначення якості шин розділяють шини за такими категоріями: зносостійкість протектора, зчеплення з дорогою і температура. Однак цю оцінку дає сам виробник – інформація зазначається на маркуванні продукції.
Нормативним документом ГОСТ 4754-97 зазначено ряд виробничих дефекти шин, які є недопустимими:
- розшарування в каркасі, брекеті та борті;
- відшарування протектора, боковини та бортової стрічки;
- гребінь по протектору з ви пресуванням корду;
- запресування твердих включень за внутрішній та зовнішній поверхні шини;
- механічні пошкодження (проколи наскрізні, порізи до корду);
- відставання ниток корду по першому шару каркасу;
- складки на основі, п’ятці та носку борту від запресування бортової стрічки;
- оголення крайок бортової стрічки;
- відрив та відшарування герметичного гумового шару по внутрішній поверхні каркасу та на бортах [6].
Для оцінки якості було обрано п’ять зразків шин: ТМ «MICHELIN IVALO» (Франція), ТМ «MEDEO» (Росія), ТМ «TOYO OBSERVE GR» (Японія), ТМ «ROSAVA» (Україна), ТМ «AMTEL» (Росія). Всі шини повинні використовуватись під час літнього сезону, мають діаметр R-13. Ціновий діапазон коливається від 348 грн. (ТМ «ROSAVA» Україна) до 525 грн. (ТМ «TOYO OBSERVE GR» Японія). Повна характеристика досліджуваних зразків автомобільних шин та оцінка основних параметрів і розмірів представлена в табл. 2.
За результатами оцінки зовнішнього вигляду, визначення наявності дефектів, вимірювання розмірів та основних параметрів (табл. 1) відхилень від норм зазначених в ГОСТ 4754- 97 не виявлено.
Таблиця 1
Характеристика досліджуваних зразків автомобільних шин та оцінка основних параметрів і розмірів
Показник | MICHELIN IVALO 175/70 | MEDEO 175/70 | TOYO OBSERVE GR 175/70 | ROSAVA 175/70 | AMTEL 175/70 |
Країна-виробник | Франція | Росія | Японія | Україна | Росія |
Вид гуми | літня | літня | літня | літня | літня |
Маса шини, кг | 6 | 5,8 | 6 | 5,4 | 5,5 |
Глибина малюнка протектора, мм | 8,7 | 7,5 | 8,2 | 8,5 | 7,7 |
Діаметр | R-13 | R-13 | R-13 | R-13 | R-13 |
Ціна, грн. | 520 | 352 | 525 | 348 | 339 |
На нашу думку, для оцінки якості автомобільних шин, крім вище перерахованих показників, варто застосувати такий нестандартний метод, як тестування шин на сухому та мокрому асфальті. Автомобільні шини тестувались за наступними показниками: час розгону на мокрому та сухому асфальті, відстань гальмівного шляху на мокрому та сухому асфальті, керованість, ходові якості, точність реакції на повороти керма.
Результати оцінки якості автомобільних шин на мокрому та сухому асфальті представлені як в натуральних показниках, так і в балах (за розробленою шкалою). Бали виставлялись від 1 до 5, при чому 1 – найгірше, 5 – найкраще значення (табл. 2).
Таблиця 2
Результати оцінки якості автомобільних шин різних виробників
Показник | MICHELIN IVALO 175/70 | MEDEO 175/70 | TOYO OBSERVE GR 175/70 | ROSAVA 175/70 | AMTEL 175/70 |
Країна-виробник | Франція | Росія | Японія | Україна | Росія |
Час розгону на сухому асфальті, сек./бали | 9.5 / 4 | 10.5 / 1 | 9.4 /5 | 10.0 / 3 | 10.4 / 2 |
Час розгону на мокрому асфальті, сек./бали | 12.1 / 4 | 12.8 / 2 | 12.0 / 5 | 12.2 / 3 | 12.9 / 1 |
Відстань гальмівного шляху на сухому асфальті, м./бали | 36.7 / 4 | 40.2 / 1 | 35.1 / 5 | 37.0 / 3 | 39.2 / 2 |
Відстань гальмівного шляху на сухому асфальті, м./бали | 52.4 / 2 | 51.6 / 3 | 48.7 /5 | 50.1 / 4 | 53.0 / 1 |
Керованість, бали | 5 | 1 | 4 | 3 | 2 |
Ходові якості, бали | 5 | 1 | 4 | 3 | 1 |
Точність реакції на повороти керма, бали | 4 | 2 | 5 | 3 | 1 |
Всього, балів | 27 | 12 | 32 | 24 | 10 |
За результатами оцінки автомобільні шини ТМ «TOYO OBSERVE GR» виробництва Японії отримали найбільшу кількість балів – 32; шини ТМ «MICHELIN IVALO» (Франція) – 27 балів; ТМ «ROSAVA» (Україна) –24 бали; ТМ «MEDEO» (Росія) – 12 балів. Найменшу кількість балів отримали шини ТМ «AMTEL» (Росія) – 10.
Отже, в результаті оцінка якості автомобільних шин різних виробників встановлено, що всі зразки відповідають вимогам НД за органолептичними показниками. Використані нестандартні методи випробувань показали явну перевагу шин виробництва Японії, що свідчить про використання високоякісної сировини та прогресивних технологій при їх виробництві.
Перелік посилань
1. Бойко О. Д. Напрями дослідження систем регулювання тиску повітря в шинах колісних транспортних засобів/ Бойко О. Д., Кузьо І. В., Зінько Р. В., Лозовий І. С. // Системи обробки інформації. – 2008. – Вип. 6 (73). – С. 14 – 20.
2. Біліченко В. В. Визначення роботи сили тертя в контакті шини з опорною поверхнею із застосуванням нечітких множин / Біліченко В. В., Добровольський О. Л., Кукурудзяк Ю. Ю. // Вісник СевНТУ. – 2012. – Вип. 125. – С. 193 – 197.
3. Добро вольський О. Л. Дослідження впливу експлуатаційних та конструктивних параметрів шини на вибіг автомобіля/ / Вісник ЖДТУ. – 2010. – № 2. – С. 47 – 53.
4. Ларін О. М. Теоретичні основи оцінки працездатності шин легкового автомобіля в експлуатації : Дис. докт. тех. наук: 05.22.20. – Харків, 2001. – 312 с.
5. Коханенко В. Б. Розробка методів діагностики внутрішніх руйнувань автомобільних шин в умовах експлуатації: Дис. докт. тех. наук: 05.22.20. – Харків, 2005. – 216 с.
6. ГОСТ 4754 – 97. Шины пневматические для легковых автомобилей, прицепов к ним, легких грузовых автомобилей и автобусов особо малой вместимости. Технические условия. – Введ. 1999–01–01. – М. : Изд-во стандартов, 1999. – 37 с.
Схожі теми
» ТОВАРОЗНАВЧА ОЦІНКА ЯКОСТІ ЙОГУРТІВ
» ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЕМУЛЬСІЙНОГО ОЗДОБЛЕННЯ ШКІР
» ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА ЯКОСТІ СИРКОВИХ ВИРОБІВ ВІТЧИЗНЯНИХ ВИРОБНИКІВ
» ЕКСПЕРТИЗА ЯКОСТІ ДИТЯЧОГО ВЗУТТЯ
» ОЦІНКА ЯКОСТІ ТА БЕЗПЕЧНОСТІ МЕДУ ЗА ОРГАНОЛЕПТИЧНИМИ ТА ФІЗИКО-ХІМІЧНИМИ ПОКАЗНИКАМИ
» ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЕМУЛЬСІЙНОГО ОЗДОБЛЕННЯ ШКІР
» ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА ЯКОСТІ СИРКОВИХ ВИРОБІВ ВІТЧИЗНЯНИХ ВИРОБНИКІВ
» ЕКСПЕРТИЗА ЯКОСТІ ДИТЯЧОГО ВЗУТТЯ
» ОЦІНКА ЯКОСТІ ТА БЕЗПЕЧНОСТІ МЕДУ ЗА ОРГАНОЛЕПТИЧНИМИ ТА ФІЗИКО-ХІМІЧНИМИ ПОКАЗНИКАМИ
Конференцiя ЕМС 2015 :: Тезисы по основным тематическим направлениям конференции :: Секция 5. Экспертные исследования непродовольственных товаров как средство защиты прав потребителей.
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі