Конференцiя ЕМС 2015
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

ТОВАРНА ЕКСПЕРТИЗА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТЕКСТИЛЮ: ПРОБЛЕМИ ТА РІШЕННЯ

Перейти донизу

ТОВАРНА ЕКСПЕРТИЗА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТЕКСТИЛЮ: ПРОБЛЕМИ ТА РІШЕННЯ Empty ТОВАРНА ЕКСПЕРТИЗА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТЕКСТИЛЮ: ПРОБЛЕМИ ТА РІШЕННЯ

Повідомлення автор Дмитрий Вт Бер 10, 2015 8:38 am

ТОВАРНА ЕКСПЕРТИЗА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТЕКСТИЛЮ: ПРОБЛЕМИ ТА РІШЕННЯ
І.С. Галик,
к.т.н., професор
Б.Б. Семак,
д.е.н., професор
Б.Д. Семак,
д.т.н., професор
Львівська комерційна академія, м. Львів
 
Проблема формування та оцінювання конкурентоспроможності товарів вітчизняної текстильної і легкої промисловості складна і багатогранна та охоплює товарознавчі, маркетингові, комерційні, екологічні та технологічні аспекти. Особливої актуальності формування та оцінювання конкуренто-спроможності товарів набуває товарів експортного призначення у зв’язку зі збільшенням обсягів виробництва і розширенням асортименту цих товарів після вступу України до СОТ і реалізацією Угоди про асоціацію в ЄС.
Як відомо, формування та оцінювання рівня конкурентоспроможності любого виду товару нерозривно зв’язано з формуванням і оцінюванням рівня його якості. Тому невипадково рівень якості цього товару завжди служить основою для формування та оцінювання його конкурентоспроможності. Виходячи з цього, правомірним є використання товарної експертизи товарів різного цільового призначення і способів виробництва для оцінювання рівня їх конкурентоспроможності. В свою чергу це дозволяє при товарній експертизі конкурентоспроможності цих товарів у багатьох випадках використати ті критерії, норми та методи, які використовуються при товарній експертизі їх якості.
Однак, на думку деяких авторів [1], високий рівень конкуренто-спроможності товару визначається не тільки високим рівнем його якості та прийнятною ціною. При виборі товару на ринку споживач звертає увагу  і на інші характеристики цього товару, а саме: імідж цього товару на ринку, його інформативність, соціальну адресність. новизну і оригінальність художньо-естетичного оформлення, фірмову марку, товарний знак та інші.
На думку автора [1], критерії оцінювання конкурентоспроможності любого товару можна групувати за наступними трьома ознаками:
– видом задовольняємих потреб;
– призначенням;
– кількістю охоплюваних характеристик.
Кожна із названих груп включає перелік різноманітних товарознавчих (технічних), маркетингових (економічних) і нормативних критеріїв.
В даній роботі ми обмежимось розглядом тільки деяких товарознавчих і маркетингових аспектів формування та оцінювання конкурентоспроможності текстильних матеріалів і виробів різного цільового призначення та способів виробництва, використовуючи для цього методи товарної експертизи цих товарів. Виходячи з цього, наведемо передусім перелік товарознавчих і маркетингових проблем формування та оцінювання конкурентоспроможності текстилю, які можуть служити об’єктом його товарної експертизи.
На нашу думку, основними об’єктами товарної експертизи конкурентоспроможності текстилю, наприклад одягового призначення, можуть бути:
– обґрунтування номенклатури та кількості критеріїв для оцінювання рівня конкурентоспроможності конкретних видів текстильних матеріалів і одягу з них різних способів виробництва та цільового призначення;
– обґрунтування вибору алгоритму розрахунку комплексних (за технічними та екологічними критеріями) та інтегрального показника конкурентоспроможності;
– обґрунтування вибору базового взірці-еталону для визначення конкурентоспроможності одягових текстильних матеріалів і одягу;
– обґрунтування вибору номенклатури і кількості критеріїв, норм і методів  для експертизи конкурентоспроможності нових видів текстильних  матеріалів і виробів (екотекстилю, елітного текстилю, медтекстилю, нанотекстилю та ін.).
Слід підкреслити, що обов’язковій товарній експертизі конкуренто-спроможності, на наш погляд, повинна підлягати текстильна продукція тих вітчизняних підприємств, які  експортують свою продукцію на зарубіжні ринки.
Як відомо, конкурентоспроможність текстильних одягових матеріалів і одягу може оцінюватись одиничними, комплексними та узагальнюючими критеріями. Вони можуть бути оціночними чи обмежувальними. Найбільшого поширення, наприклад, серед товарознавчих критеріїв оцінки конкуренто-спроможності набули:
– одиничні критерії – розривальне навантаження, стійкість до витирання, незминальність, усадковість, повітропроникність, гігроскопічність, пілінгуємість та ін.;
– комплексні критерії – атмосферостійкість, зносостійкість, біостійкість, формостійкість, вогнетривкість, екологічна безпечність, термостійкість та ін.;
– узагальнюючі критерії – термін експлуатації, гігієнічність, комплексний критерій, функції бажаності та ін.
На відміну від одягових текстильних матеріалів, при експертизі конкурентоспроможності одягу найчастіше використовуються такі комплексні критерії: привабливість кольору чи рисунку матеріалу верху одягу, відповідність моді матеріалу верху чи фасону виробу, комфортність виробу в експлуатації, оригінальність моделі, зручність в носінні та ін.
Серед маркетингових критеріїв найбільш поширеними при експертизі конкурентоспроможності  текстильних матеріалів і одягу виявились такі [2]:
– рівень цін порівняно з цінами конкурентів на ці товари;
– система знижок за підвищення якості виробу та сервісних послуг при його продажі;
– гарантії послуг при продажі товару;
– можливість відстрочки платежів;
– форми збуту;
– стан ринку;
– система транспортування товару;
– ефективність використання засобів реклами текстильних матеріалів і одягу при їх реалізації;
– рівень прибутків чи збитків при реалізації товарів.
Після експертизи обґрунтування правильності вибору номенклатури та кількості критеріїв для оцінювання рівня конкурентоспроможності конкретних видів текстильних матеріалів і одягу різних способів виробництва, різного волокнистого складу, будови і обробки матеріалів верху цього одягу виникає потреба в експертизі вибору відповідних методів і методик оцінки окремих критеріїв. Ці методи залежно від виду критеріїв можуть бути інструментальними, експертними чи змішаними. При цьому найбільшого поширення для оцінки конкурентоспроможності багатьох комплексних критеріїв набули експертні методи.
І це цілком зрозуміло. Саме за допомогою професіоналів з використанням спеціалізованих експертних методів можна оцінити рівень конкуренто-спроможності одягу чи текстильних одягових товарів за такими критеріями:
– відповідність вимогам моди за художньо-естетичними показниками матеріалу верху одягу чи оригінальністю його фасону;
– рівнем його привабливості чи новизни;
– соціальної адресності, інформованості, рівня популярності та інших комплексних і узагальнених критеріїв цих товарів.
Що стосується узагальненого критерія на основі функції бажаності, який широко використовується при комплексній оцінці рівня якості та конкурентоспроможності різноманітних товарів текстильної та легкої промисловості, то він базується на поєднанні інструментальних і експертних методів.
Слід підкреслити, що для експертизи конкурентоспроможності товарів вітчизняної текстильної і легкої промисловості, як і до інших видів товарної експертизи, висуваються такі основні вимоги [3]: об’єктивність, незалежність, компетентність, системний підхід, ефективність.
Перелік посилань
1. Лифиц И. Характеристика критериев конкурентоспособности товаров и услуг / И.Лифиц // Товари і ринки. – 2008. – №1. – С.15-23.
2. Циганюк О.О. Загальна схема оцінки конкурентоспроможності продукції: теоретичний та методологічний аспекти / О.О.Циганок // Економіка промисловості. – 2009. – №1. – С.148-156.
3. Галик І.С. Проблеми формування та оцінювання екологічної безпечності текстилю: монографія / І.С.Галик, Б.Д.Семак. – Львів: Видавництво Львівської комерційної академії, 2014. – 488 с.

Дмитрий
Дмитрий
Admin

Кількість повідомлень : 95
Дата реєстрації : 10.03.2015
Вік : 32
Звідки : Полтава

https://konfemc.ukraine7.com

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі